söndag 21 december 2014

Salta egen julskinka

Visst är det lockande att salta sin egen julskinka och slippa nitrit. Men jag vill inte stå där på julafton med huset fullt av gäster och en misslyckad skinka. I år är det därför lämpligt att genomföra ett litet experiment. Först nästa jul är det skarpt läge. Vi har köpt en halv ekologisk gris inför denna jul, så det finns gott om griskött hemma.

Recept hittas på julen.infocus.se. Det blir bara ett litet försök med en skinkstek som väger ungefär 1,5 kg samt 2 liter saltlag.

Jag kokar upp 2 liter vatten, med 2 dl grovsalt och 2 msk socker. Det blir en eftergift för sockret i detta försök, men jag vill ha den typiska julskinkesmaken och hoppas att det mesta stannar kvar i vattnet. Sockret i denna sats innehåller 30 gram kolhydrater, i övrigt är det kolhydratfritt så här långt. Men sedan tillkommer griljeringen som naturligtvis blir sockerfri men inte helt kolhydratfri.

Lagen får kallna innan skinkan läggs i. Allt får ligga en vecka i kylskåpet. Jag lägger en assiett ovanpå skinkan som håller den nedtryckt i lagen.

Sedan är det dags att koka skinkan. Eftersom jag vill ha doppspad och skinkspad till brunkål och kålsoppa kokar jag skinkan i vatten med lök och kryddor, dvs. lagerblad, kryddpeppar och vitpeppar. En morot får också gå med i kokspadet. Köttermometern vägleder när det gäller koktid. 72 grader lär ge den typiska julskinkesmaken.

När skinkan är färdigkokt får den svalna lite i kokspadet innan svålen skärs bort men fettranden lämnas kvar. Därefter lägger jag tillbaka skinkan i spadet och den får vila där tills den är kall och klar för griljering.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar