tisdag 23 december 2014

Griljera skinkan utan socker

Det brukar vara ganska mycket socker i toppingen på julskinkan, dessutom är det vanligt att man använder ströbröd. Visserligen blir det försvinnande lite kolhydrater per skiva, men jag tar i alla fall bort det. I år gör jag så här:

1 ägg
1 msk osötad fransk senap
1 msk mandelmjöl
1 msk sesamfrön

Senap och ägg blandas och penslas på skinkan.
Mandelmjölet strös över äggblandningen.
På med ytterligare ett lager av äggblandningen.
Strö till sist sesamfröna över skinkan.

Griljeras i 275 grader på övervärme eller grill tills skinkan fått fin färg.

Ett par dagar före julafton griljerades och provsmakades min hemsaltade lilla skinka. Den var gudomligt god, lagom salt och fin i färgen. Jag trodde att en nitritfri skinka skulle bli grå och ful, men denna var lätt rosa, lite ljusare än vanligt, men ändå fin. Efter ett par dagar i kylen blev den tyvärr grå och trist i färgen. Men det visade sig att bara snittytorna blir grå. När jag några dagar senare skar nya skivor längre in i skinkan var dessa fortfarande rosa och fina.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar