måndag 15 december 2014

Lisas rödbetssallad

Lisa är en vän från den tidens då Tradera hade diskussionsgrupper. Vi deltog båda i en grupp som hette "Öppet för trevligt småprat" och vi pratade om små och stora vardagsfrågor och det var riktigt trevligt. 

Ett bestående minne från denna tid är receptet på rödbetssallad. Den har stått på vårt julbord i många år nu. Lisas originalrecept finns här

I år har jag kolhydratbantat receptet och gjort en beräkning av kolhydratinnehållet. Systers goda mjölksyrade rödbetor används i stället för de vanliga inlagda på burk. Dessutom plockar jag bort sockret, ersätter söt senap med fransk osötad men behåller äpplet för lite sötma. Kanske rentav ökar innehållet lite.

200 g mjölksyrade rödbetor (17 g kh för inlagda rödbetor, förmodligen lägre för mjölksyrade)
15  g finhackad gul lök 1 g kh
30 g finhackat äpple 4 g kh
30 g finhackad ättiksgurka 3 g kh
10 g fransk senap 1 g kh
40 g majonnäs
70 g crème fraiche 3 g kh
50 g vispad grädde 2 g kh
1 krm salt
1 krm grovmalen svartpeppar

TOTALT: 30 gram kolhydrater

Det är bara att blanda ihop alla ingredienser och låta salladen vila över natten i kylskåpet, om man kan hålla sig. Jag smakar nog en klick nu på direkten. 

1 kommentar:

  1. Vad roligt att du gillar min rödbetssallad :)
    Jag gör den flera gånger varje år, ett måste
    till Janssons frestelse bland annat :)
    Jag önskar dig en "god" jul och ett gott nytt år.
    Kram Lisa

    SvaraRadera