onsdag 3 december 2014

Grekisk julgryta

Risgrynsrätter känns som en bra inledning på julmånaden, men det är ju inte lågkolhydratkost även om jag försökt att få till det. Nu ska det bli riktig mat med doft och smak av julens kryddor.

Den här grytan är kanske inget för julbordet, men passar utmärkt i juletid. Mustig och god. Jag har lagat den många gånger och brukar ibland förstärka citrusinslaget med saften och det finhackade skalet av en hel apelsin. Receptet föreslår fläsk- eller lammkött. Jag har lagat den på lamm, nöt och älg. Lamm är det bästa enligt min smak, men nöt och älg funkar också. I år ska jag för första gången göra den på fläskkött. Vi har just fått hem en halv gris så det blir fler grisrätter så småningom.

Som tillbehör väljer jag gröna bönor, grönsallad och fetaost eller mozzarella.

Här följer min modifierade variant av receptet med kolhydratberäkning. Följ länken ovan för beskrivning av tillagningen.

  • 800 g putsad färsk fläsklägg i bitar eller grytbitar av lamm
  • 450 g gul lök 27 g kh
  • 2-3 klyftor vitlök 4 g kh
  • 1/2 dl tomatpuré 5 g kh
  • 1 spansk röd finhackad chilipeppar 2? g kh
  • 2 lagerblad
  • 1/2 msk kanel
  • 1 tsk mald kryddpeppar
  • 1 tsk timjan
  • 1 tsk rosmarin
  • 1 msk finhackat apelsinskal eller mer
  • 1 msk konc kalvfond 2 g kh
  • 1/2 tsk salt
  • 4 dl oekat fruktigt rödvin 2 g kh
  • (1 dl rött portvin eller annat sött dessertvin - utesluts eller ersätts med cognac, whiskey el dyl)
  • (1/2 msk maizena - utesluts eller ersätts med johannisbrödkärnmjöl)
  • 1 dl olivolja till stekning
  • nymald svartpeppar

  • Den totala mängden kolhydrater är 42 gram och det mesta finns i såsen. Köttet däremot innehåller nära 0 gram kolhydrater. 

  • Detta räcker till 4 - 6 personer och det blir sås över som kan användas i en annan rätt. För den som äter kolhydratreducera föreslår jag att man tar mer av köttet och mindre av såsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar