måndag 1 december 2014

Kolhydratbanta julen - Risgrynsgröt igen

Ja, då blev det julmånad igen och jag öppnar julmatsbloggen. Detta år svarar jag inte för familjens julbord. Därför blir det inget fullständigt julbord denna gång. I stället koncentrerar jag mig på att "Kolhydratbanta julen". De flesta recepten kommer att kolhydratberäknas. Några av mina tidigare recept uppdateras med kolhydratinnehåll. Vissa revideras, om jag hittar vägar att sänka kolhydratinnehållet ytterligare. Ibland lånar jag recept från den skatt av utmärkta recept som numera finns på bloggar och hemsidor.

Först ut är risgrynsgröten. Ni, som tidigare följt min julmatsblogg, minns kanske att  risgrynsgröt är tradition i vår familj första advent. Jag funderar på om man kan minska kolhydratinnehållet och samtidigt behålla julkänslan? Vi provar!

125 gram grötris (100 gram kolhydrater)
100 gram smör (1 gram kolhydrater)
6 dl vatten
Lite salt
2 kanelstänger 
(8 gram kolhydrater)
1 msk fiberhusk 
5 dl vispgrädde (25 gram kolhydrater)
Vatten att späda med till lagom grötkonsistens. (5-6 dl)
500 g Keso naturell (11 gram kolhydrater)

Smält en rejäl klick smör i en ganska stor tjockbottnad kastrull. Jag använder en 4-liters.
Häll i risgrynen, rör om, och fyll på med 6 dl vatten. Låt koka i 10 minuter

Därefter sänks värmen så att det sjuder lätt.

Grädde och mer vatten tillsätts i omgångar. Rör ner fiberhusken. Låt gröten svälla mycket långsamt på låg värme. Både risgrynen och fiberhusken kommer att suga upp vätska. Rör emellanåt och fyll på med mer vätska efter hand. Jag fyllde på med ca 5 dl vatten. Det tar flera timmar innan det är klart.

Skölj keson och rör ner den i gröten.

När gröten var klar vägde jag den. Det blev 2080 gram.

Hela satsen innehåller 145 gram kolhydrater, det innebär det att den färdiga gröten innehåller knappt 7% kolhydrater. Fortfarande för mycket, gränsen för LCHF-kost ligger på 5%.

Tyvärr är energibalansen inte så bra i gröten. Det är alldeles för lite fett och hela 15 % av energin kommer från kolhydrater. Om man äter gröten med mjölk tillkommer dessutom 5 gram kolhydrater för varje dl mjölk. Jag föreslår därför att gröten serveras med smöröga av kanelsmör, rör 100 gram smör med 1 msk kanel och låt en klick smör smälta i den varma gröten.

Smak och konsistens då? Smaken blev utmärkt, men fiberhusk ger lite "slemmig" konsistens. En matsked är kanske för mycket. Nästa försök kommer att innehålla johannisbrödkärnmjöl i stället.

En ännu radikalare variant av risgrynsgröt, helt utan ris och mjölk/grädde hittar du här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar