fredag 5 december 2014

Kycklingleverpaté

I går gjorde jag kycklingleverpaté fritt efter Birgitta Höglunds recept, enligt principen man tager vad man haver. 

Den frysta kycklinglevern ligger på 400-gramspaket i min livsmedelsbutik, så ett sådant paket blev utgångspunkten. Jag ville ha mer lever än fläskfärs och minskade därför mängden fläskfärs. Jag önskade också en fetare paté och tillsatte ca 1 dl smält späck. Sedan hoppade jag över momentet med att steka levern hel men stekte löken. Sedan mixades alla ingredienser utom fläskfärsen. Fläskfärsen tillsattes sist. Allt gräddades i en form, i vattenbad på 200 grader i 1,5 timma.

Denna paté blev mycket god. Om jag ska göra någon förändring till nästa gång blir det nog ändå lite mer kryddor, kanske hel grönpeppar och ev torkad svamp, trattkantareller och Carl-Johansvamp finns i mina förråd. Det skulle höja smaken ytterligare. Jag borde nog också ha följt rådet från originalreceptet att slå cognacen över löken i stekpannan och även ansjovisspadet, för att låta lite av vätskan ånga bort. Smeten blev väldigt lös, men efter gräddning var konsistensen bra.

Satsen innehåller max 25 g kolhydrater. Här nedan följer min modifierade ingredienslista med angivande av kolhydratinnehåll. 

400 g kycklinglever 3 g kh
300 g fläskfärs
2 msk ansjovisspad 6 ? g kh
150 g gul  lök 9 g kh
2 ägg
1 dl grädde 3 g kh
0,5 dl cognac
1 msk fiberhusk
2 tsk torkad timjan 1 g kh
1 krm riven muskot
2 tsk salt
1 tsk nymald vitpeppar 2 g kh
1 dl smält späck
30 g smör till stekning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar