söndag 18 december 2011

Amerikansk plommonkaka

125 gram smör
1,5  dl vatten
250 gram katrinplommon
1 msk malen kanel
0,5 tsk malda nejlikor
130 gram socker
120 gram sirap
2 ägg
1 tsk bikarbonat
300 gram vetemjöl

Smörj en stor rak form.
Hacka plommonen i mindre bitar och blötlägg dem om de inte redan är mjuka
Koka upp vattnet. Låt smöret smälta i vattnet.
Rör socker, sirap och äggulor vitt och pösigt.
Blanda alla torra ingredienser.
Blanda plommonen med mjölblandningen.
Rör ner smörblandningen i äggblandningen.
Rör ner mjölblandningen.
Vispa äggvitorna till ett hårt skull, vänd försiktigt ner i smeten.
Grädda 50-60 minuter i 175 grader.

Låt kakan vila ett par dagar innan den skärs upp.

Kommentar: Jag har gjort denna kaka många gånger. Den tillhör mina absoluta favoriter på kakbordet. Därför gör jag alltid dubbel sats och gräddar i tre 1,5-liters formar. En ska ätas veckan före jul, en sparas till jul och en ges bort i julklapp till något kakmonster. I år blötlade jag plommonen i ett par matskedar Calvados, men det är för tidigt att provsmaka så jag vet ännu inte om det gör någon skillnad. Gräddas i 50 minuter i 1,5-litersformar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar