söndag 27 november 2011

Första advent

Idag är det den första advent och det är dags att börja så smått med julens läckerheter. Egentligen tycker jag att det är alldeles för mycket ätande under själva julen och börjar därför gärna redan i advent. En del kan man ju laga i stora satser och spara till jul. En del kan ju vara bra att äta före jul så all man inte missar det. Jag vet att jag inte kommer att få ner allt under juldagarna. Konstigt nog är det godare före jul än efter.

Vi har några gamla adventstraditioner i matväg.
Första advent serveras årets första risgrynsgröt.
Ibland bakar jag saffransbröd, men pepparkakor köper vi.
Sedan åker glöggen fram och en jätteladdning fruktsallad. En riktig kolhyrdatfrossa alltså. Numer äter jag LCHF-kost av hälsoskäl. Mina sockervärden skulle åka i taket om jag upprätthåller gamla vanor.

Denna första advent kokar jag därför egen sockerfri glögg - kanske mer som kryddat vin. Recept kommer när jag smakat det.

Jag kokar nog trots allt en risgrynsgröt idag och gör en beräkning av kolhydratinnehållet. Därefter tar jag ställning till hur mycket jag kan äta.

Till middag blir det idag fläskkarre med apelsin, vitlök, rosmarin, kummin, ingefära, lagerblad, senapsfrö och fänkål, en kryddning som kan funka för julens revbensspjäll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar