söndag 27 november 2011

Risgrynsgröt

Här kommer ett recept på kolhydratberäknad risgrynsgröt.

125 gram grötris (100 gram kolhydrater)
En rejäl klick smör
6 dl vatten
Lite salt
2 kanelstänger

Kokas i 10 minuter

Därefter sänks värmen så att det sjuder lätt och mjölken hälls i i omgångar.
Gröten får svälla mycket långsamt på låg värme. Det tar flera timmar innan det är klart.

Jag pytsade i 5 dl fetmjölk (25 gram kolhydrater) och 2 dl vispgrädde (6 gram kolhydrater).

När gröten var klar vägde jag den. Det blev 1 400 gram.

Hela satsen innehåller 131 gram kolhydrater, faktiskt mindre än jag trodde. Om jag räknat rätt innebär det att den färdiga gröten innehåller drygt 9 % kolhydrater. Fortfarande för mycket, men det kunde ha varit värre. Gränsen för LCHF-kost ligger på 5%.

I morgon ska jag göra saffranspannkaka på gröten och göra en ny beräkning.

Information om kolhydratinnehållet i livsmedel finns här och här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar