söndag 22 december 2013

Klassisk fruktkaka

Det mesta på godisbordet kan avvaras, men en rejäl fruktkaka vill jag inte gärna missa. I år gjorde jag den först idag, två dagar före julafton och jag improviserade lite.

Egentligen började jag redan i går. 1 liter hackad torkad frukt fick dra i ca 1 dl mörk rom över natten. Jag tog en påse blandad frukt, en påse torkade aprikoser och en påse torkade fikon, totalt 650 gram torkad frukt. Sedan fyllde jag på med russin så att litermåttet blev fullt. Därefter hittade jag en halv burk syltad ingefära i kylskåpet, som också hackades och fick göra sällskap med övriga frukter. Det blev alltså drygt 1 liter frukt.

4 ägg
90 g socker
120 g vetemjöl
650 g torkad frukt
1 dl mörk rom el konjak
50 g smör
Smör och mandelflarn till formen.

Skär frukten i små bitar häll över spriten och låt frukten suga upp vätskan över natten.
Dela äggen.
Socker och äggulor rörs vitt och pösigt.
Vetemjölet blandas ner i frukten.
Smält smöret och häll det i äggröran
Äggvitorna vispas till ett hårt skum.
Frukt/mjölblandningen vändes ner i äggröran och därefter vändes de vispade äggvitorna ner i smeten.

Gräddas i en smord 2-litersform klädd med mandelspån i 60 minuter på 175 grader.

Nu ska kakan få vila till julafton innan jag skär i den. Egentligen borde den få ligga en vecka och gotta till sig, men i år finns det inte tid till det.

Kommentar:
Andra recept på fruktkaka innehåller mer socker och mer smör, 100-200 g.
Äggen separeras inte. I något recept används bakpulver.
Kakan gräddas också i lägre temperatur 150 grader och under längre tid 1,5-2 timmar.

Kommentar 2: 2021
I år gjorde jag fruktkakan 
1 liter torkad frukt+valnötter
Portvin
200 g smör
200 g socker
3 ägg
150 g vetemjöl och
2 tsk bakpulver
Gräddades i 2 1,5-liters brödformar





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar