torsdag 21 december 2023

December - försmak på julmaten

Nu är det bara tre dagar kvar till julafton. December har som vanligt bjudit på lite försmak på julmat. Jag orkar ju inte äta allt under julen utan ser december som en julmatsmånad.

Den första december blev det risgrynsgröt och julkorv. 

Jag har också testade pannacotta med julsmaker, som jag skrev om i förra julens sista inlägg. Den blev bra men kryddorna lite väl klena. I stället för att toppa med apelsinskal tog jag en finskuren apelsin, marinerad i apelsinlikör. Jag hittade inga ekologiska apelsiner så apelsinzest var uteslutet.

Gröten blev grunden till apelsinris och saffranspannkaka följande dagar.

Grötkoket upprepades ett par gånger under december och blev grötfrukost flera morgnar. 

Jag har också för första gången köpt en färdigkokt julskinka. Den var bättre än förväntat. Men eftersom den var så liten, bara 600 gram, så är den redan slut. Det blev en middag och därefter några skinkmackor på vörtbröd eller Leksands surdegsknäcke, som är fantastiskt gott. 

Lutfisken är viktig för mig men ogillas av den övriga familjen. Jag och min syster festade på denna utsökta delikatess i mitten av december. Julmust därtill. 

I förrgår kokade jag en större skinka på mitt vanliga sätt för att få buljong till brunkål, kålsoppa mm. 

Nu har jag två dagar på mig att fixa resten av julmaten. Idag ska jag göra Janssons frestelse och i morgon blir det julköttbullar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar