tisdag 20 december 2016

Julens köttbullar

Julköttbullarkräver sin särskilda kryddning. Förra året gjorde jag en variant på Fyra Kryddor. I år googlar jag för att ev hitta fler varianter. Jag fastnar för Tore Wretmans med tillägg av malen fänkål och upptäcker så småningom att det är exakt samma kryddning som jag använt tidigare. Här är receptet.

I år gjordes köttbullarna på 600 g färs av Highland Cattle och 600 g fläskfärs. Jag tog 1 msk av kryddblandningen. Det blev ca 70 köttbullar.

Några varianter på Fyra Kryddor:
Fransk
2 delar muskot
1 del kanel (eller ingefära)
1 del kryddnejlika
4 delar vitpeppar

Kryddandet 
Både kanel och ingefära, annars som ovan

Tore Wretmans Épice Riche
1 del mald muskot
2 delar mald vitpeppar
1 del mald kryddpeppar
1 del mald kryddnejlika

Tunisisk
vitpeppar, kanel, paprika och coeurs des roses.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar